Dagens familjelivproblem

Familjeliv är underbart :P . Här kommer dagens familjeproblem från http://www.familjeliv.se

Min 7 åringa dotter driver mig till vansinne med sina idéer kring kläder. Det är fel på ALLT! Det kliar, är för stort, för litet, för långt, för kort. Fel på byxor, på mössa, på vantar, på overall, på halsduk. Varje morgon har vi diskussioner kring detta. Jag tycker hon är för liten för att själv välja kläder, hon ska helt enkelt ta på sig det jag lägger fram kvällen innan. Detta har pågått under flera månader.

Nu har bägaren runnit över för mig. I morse TOTALvägrade hon ta på ett par byxor hon använt flera gånger tidigare. De  var helt plötsligt "obekväma".  Jag bad då henne själv välja kläder så att hon kunde komma iväg till skolan. Men inget passade damen. Hon ligger därför här hemma nu i bara trosor, jag fick ringa och säga att hon stannar hemma. Jag kan ju inte tvinga på henne kläder.

Konsekvensen av detta blir ett inställt barnkalas.Hon skulle dela ut inbjudningar idag i skolan. Hon verkar inte bry sig nämnvärt. Alla "hot" rinner av henne som vatten på en gås.

Vad gör man??



Mina egna tankar:
Troligtvis behöver damen mera kläder kanske och få bestämma vad som ska inhandlas. Låta barnet vara med och bestämma kläder kvällen innan så kanske man slipper ta fighten på morgonen. Och jo, du är vuxen hon är barnet du kan tvinga henne att klä på sig. Eller låt henne åka till förskolan i sina trosor bara :) . Det kanske får fart på henne, om inte så packa iaf med kläder om hon kommer på bättre tankar när hon väl är på plats.
Konsekvensen med barnkalaset känns jäkligt orealistiskt.

Vad tycker ni? Hur hade ni gjort??

Hela tråden med svar finns att läsa här  http://www.familjeliv.se/Forum-3-170/m56691977.html


Kommentarer
Postat av: Ann-Sophie

Oj, jobbigt för både mamma och dotter. Minns själv när jag var ca 7 år och jag fick min kusins gamla kläder som jag inte tyckte om.. jag blev jätteledsen för jag skulle få gå med fula kläder. Detta kommer jag tom ihåg. Annars minns man inte mycket från barntiden.

Men låt dottern vara med och handla eller välja ut kläder själv från katalog och låta henne vara med bestämma kläder själv absolut.

Och ett barnkalas ställer man absolut inte in! Man måste ju ha egna åsikter. Sen kan det väl gå till överdrift kanske och man måste ju sätta gräns någonstans.

2011-01-14 @ 12:41:07
URL: http://phia.bloggspace.se
Postat av: Ann-Sophie

jag läste fortsättningen sen på hennes inlägg. inte lätt.. jag vet ingen bra lösning på detta.

2011-01-14 @ 13:08:37
URL: http://phia.bloggspace.se
Postat av: Viola, 21årig tvåbarnsmamma

Min mamma hade samma problem med en flicka osm bodde hos oss ett tag när vi var små. Då la hon en morgon fram en plastpåse som hon klippt hål för armar och huvud på, och sa att om hon inte kan enas om kläder så fick hon gå i den till skolan hädanefter. Vet inte om det var en bra metod eller ej men det funkade i det här fallet.

2011-01-16 @ 01:05:15
URL: http://mummyfied.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0