Inte flicka, inte pojke utan barn

http://www.aftonbladet.se/wendela/article8483610.ab

Läst igenom denna artikeln. Det handlar alltså om en förskola som inte säger orden han eller hon, dom använder hen. Dom har böcker om ensamstående eller samkönade familjer mestadels och sånt. Och där det är fullt naturligt att pojkarna går i kjol och klänning.

Alltså jag känner mig kluven, för visst, jag erkänner, där har funnits för stor skillnad på pojkar och töser som inte är nödvändig. Som att pojkar bara får massa bilar och töserna dockor. Och att blått är pojke och rosa är flicka. Jag är väl själv lite inne i det också. Och det stör inte mig ett enda dugg. Jag klädde Isak i blått och älskar fortfarande att göra det. Jag ville att man skulle kunna se att det var en son jag hade och inte en flicka. Precis som jag troligtvis klätt en tös i rosa för att jag inte velat folk skulle ta fel.  Fast vad gäller leksaker så hoppas jag verkligen inte att Isak kommer få någon mega bil intresse och ska ha hundratals bilar skräpande i hela lägenheten. Jag ser gärna att han leker med docka, håller på vid en leksaksspis och kanske leker teater och då klär ut sig till tös.  Men aldrig att jag skulle få för mig att sätta en klänning eller kjol på honom för att sen gå ut med honom. Det gör jag bara inte, där går min gräns. I min värld så är där en skillnad på pojke och flicka och jag tycker det är okej. Varför ska allting vara så himla lika hela tiden? Om det var meningen att vi alla skulle vara lika så hade inte Gud skapat en Adam och en Eva.
Jag menar inte att man ska behandlas olika, att killarna tvunget ska va tuffa och sånt. Men när man håller på och ska typ gömma könet för dom så är vi helt ute och yrar tror jag, tror barn blir mer förvirrade av sånt.

Vad tycker ni??

Kanske bör jag klä Isak såhär i fortsättningen :P


Kommentarer
Postat av: Elin

Jag tycker som såhär. Att det är inte barnen som skapar fördomarna, utan det är deras föräldrar. Att ett barn retar en pojk för att han har en rosa tröja på sig, det kommer enbart från den vuxna världen som är trångsynt och inte ser att rosa är en färg, som vem som helst kan ha, oavsett kön.

Mitt mellanbarn gillar tunikorna och klänningarna i vårens kollektion, ska jag hindra honom från att pröva dom? Nej, kommer jag att köpa dom? Ja, men inte alla. Han kommer få gardentunic, bara för att den är så snygg. Kommer han få gå i den till dagis? Ja, självklart. Det är ju ett klädesplagg som vilket som helst.

Jag har blivit mer öppensinnad vad gällande kläder till barn, jag har alltid haft svårt för rosa och köper knappt något i den färgen till tösa.



Så länge det inte glittrar och ha den där äckliga hello kitty på sig så är jag nöjd.



Efter att ha haft två pojkar trodde jag att jag skulle vara trött på det mörka utbudet som finns i affärerna, och det är jag till en viss del, men inte så att jag vill handla allt jag ser på flicksidan till tösa. DÄrför gillar jag unisexkläderna. Och är det någon som undrar vilket kön mina barn har, så får de gärna fråga. Kläder är till för att lekas i och inte för att könsbestämmas i.

Det är bättre de lever ut det nu än att det kommer långt senare.

2011-01-30 @ 09:48:59
URL: http://paraflaxdrinken.blogg.se/
Postat av: Lisa

Det har gått för långt ifall man inte längre ska säga "hon" och "han". Helt sjukt tycker jag, att man ens tänker tanken på att säga "hen"...



Svar: Okej... =0) Vi köpte 3 olika blöjstorlekar, så vi verkligen garderar oss, haha. 'asg' Men de större lär ju gå åt tids nog, hehe. =0P



Ja, man hittar ibland skojsiga saker på Rusta. =0) Sällan jag är där dock!

2011-01-30 @ 10:54:47
URL: http://thecharmedone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0