Läkarbesök

Natten var inget rolig. Isak somna i min famn vid 21 tiden ca. Han hade fått bricanyl innan vällingen för hans andning lät lite si och sådär. Han var hes och rosslig i sin hals och kan ju inte direkt harkla sig eller hosta upp slemmet. La honom i sängen sen iaf. Klockan kan väl ha varit runt 12 inatt när jag hörde att han var ledsen, jag låg fortfarande vaken då och det var nog tur för man hörde honom rätt svagt hes som han var. Då hade han som alltid blivit täppt i näsan och fick nu varken ordentligt med luft via munnen eller näsan. Och det lät hemskt. Har ni fått andnöd någon gång? Så ni knappt får någon luft utan det piper och låter hemskt?? så lät det iaf, vi var sekunder från att ta bilen in till akuten och mina tårar bara rann samtidigt som jag försökte lugna och trösta Isak. Men trots jag kände mig halvt panikslagen så var jag väldigt lugn, och mitt i allt kommer jagpå den goda idén att ge dricka. Och det hjälpte, då blev det lättare. Han lät fortfarande när han andades med munnen men det gick lättare märktes. Så sen kunde vi koncentrera oss på att få näsan fri att andas genom. Resten av natten fick han spendera hos oss och det var ingen rolig natt. Flera gånger vaknade han av att det var lite jobbigt, dock inte så allvarligt som första gången. Det är skitjobbigt att han alltid blir täppt i näsan om nätterna.
Imorse ringde jag och prata med bvc sköterskan vad hon trodde och tyckte och vi fick då en tid till läkare och passade då på att fixa en tid till mig själv också eftersom jag haft problem till och från med halsen samt att jag misstänkte att jag på nytt behöver astma medicin. Hade det typ när jag gick på mellanstadiet.

Hos läkaren lyssnade hon och hon tykte det lät bra på både hjärta och lungor, öronen såg fina ut men i halsen var han lite tjock. Sen kollade hon mig och tyckte min hals var jättetjock. Eller mandlarna troligtvis. Så det blev halsprov på oss. Jag förklarade hur natten varit och hon kände sig ganska så säker på att det var falsk krupp.

Krupp, tidigare kallad falsk krupp, beskriver ett tillstånd som kännetecknas av skällande hosta, heshet och andnöd med väsande inandning. Det beror på en inflammation i luftvägarna som orsakar en svullnad i slemhinnan nedanför stämbanden. Inflammationen orsakas vanligen av olika förkylningsvirus.

Symtom vid krupp

Det börjar ofta med några dagars lätta förkylningssymtom som snuva, hosta och lätt feber.
Kruppattacken kommer ofta på natten när barnet har sovit några timmar. Barnet vaknar med typiska symtom för krupp:

  • andningsbesvär som andnöd, andfåddhet. Det kan höras ett väsande ljud, så kallade stridor, vid inandning
  • heshet och skällande hosta
  • att ha svårt att andas skapar ångest hos barnet och det börjar då ofta gråta.

Det beskriver väldigt tydligt Isaks problem. Vi fick utskrivet bricanyl igen och med något ökad dos. Istället för vid behov ska det nu tas 3 ggr dagligen i 2 veckors tid.
För mig blev det också bricanyl, hon trodde jag hade förkylningsastma vilket var vanligt om man haft astma förr. Så jag fick inhalerings bricanyl till mig själv.
Halsprovet visade inte på halsfluss så tyvärr ingen antibiotika. Lite jobbigt!

Ja, det är vår underbara dag hittills. Den började ju helt underbart så vi får se hur den slutar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0