Rökning och graviditet/mammaskap

Jag skriver inte detta för att kritisera eller hoppa på någon. Jag skriver efter vad jag tycker och anser och respekterar om ni är av annan åsikt!


Att röka under graviditeten är dåligt. Vi vet nog alla att riskerna för fostret och komplikationer blir större än om man inte röker. Vi vet detta, den infon har vi fått, trots det röker folk under graviditeten. Och jag kan faktiskt förstå att det nog är väldigt svårt att sluta för vissa. Jag tror visst dom älskar sina foster ändå fastän dom inte klarar av att sluta. Jag hoppas verkligen dom gör sitt bästa och att dom drar ner på sin rökning. Jag kan verkligen inte förstå den som ställer sig demostrativt med sin gravida mage och drar flera bloss och typ känner sig stolt som står för att hon röker under sin graviditet. Är det någon man borde skämmas över så tillhör väl ändå rökning under graviditet. Jag har som sagt en viss förståelse, men inte för den som stolt visar upp att hon röker, inte ens försöker sluta eller dra ner på rökningen eller som kommer med dumma kommentarer som "många friska barn föds av räkare eller folk rökte på 70 talet men de flesta barnen blev normala ändå". Det där är bara korkade uttalanden, man VET med fakta att rökning ökar riskerna för ditt foster och där är mycket puckat man gjorde förr i tiden som vi lärt oss från idag.

Som sagt, jag kan köpa att man inte klarar sluta röka under en graviditet utan att anse att dom inte borde få lov att ha barn. MEN, när barnet är ute, LÅT DET DÅ SLIPPA FÖRPESTA SINA LUNGOR. Rök inte när du är ute och drar vagnen eller på en uteplats med barnvagnen bredvid dig. Rök inte inomhus, stäng framförallt inte in dig själv och dina barn i bilen och rök där. Ta ditt ansvar som vuxen människa och skydda ditt barn. Och amma inte när du röker. Visst att amning är det bästa för ditt barn men kan du inte sluta röka så ge ersättning istället.

Detta var mina tankar kring det hela. Dela gärna med er om era, även om dom kanske inte är likvärdiga med mina.


Kommentarer
Postat av: Ann-Sophie

Jag är rökare men tog inte en enda ciggarett under graviditeten. Däremot fuskade jag någongång när jag ammade och tog någon ciggarett. Men jag röker aldrig i närheten av henne.

2011-01-10 @ 21:58:15
URL: http://phia.bloggspace.se
Postat av: Lina - Melkers mamma

Jag skulle kanske vilja vara så förstående att jag kunnat skriva "jag förstår dom som inte kan sluta" Men jag kan verkligen inte det! För mig är det för lågt. Framförallt då jag senast i förrgår kunde läsa om ett litet barn som fått astma, hans mamma rökte under hela graviditeten o var i princip det första hon gjorde efter förlossningen. Jag blir så arg och Kan inte ha någon förståelse alls. Stackars stackars oskyldiga barn som ska få lida med astma för att några bloss var viktigare!?

2011-01-10 @ 22:00:47
URL: http://vackertliv.blogg.se/
Postat av: Malin

Håller helt med dej. Enligt mig är det faktiskt snudd på misshandel när man utsätter sitt barn för det. Det är trots allt den passiva rökningen som är FARLIGAST inte det de själva drar ner i sin lungor! Men det finns många ego människor!

2011-01-10 @ 22:13:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0