Varför Isak?

Ja, var fick jag egentligen namnet Isak ifrån? Det är liksom inget namn som dykt upp i mitt huvud förr. Well, för det första har jag ju alltid varit så himla garanterad över att när jag blir gravid så blir det en tös så det där med pojknamn har legat lite i skymundan. Jonathan var en stark kandidat ett tag. Men tjejnamn var så självklart. Antingen Emma Nathalie eller Emma Olivia, med tilltalsnamn Nathalie eller Olivia. Namnet Emma är ett av de finaste tjejnmanen jag vet. Men samtidigt är det så extremt vanligt så jag vill inte ha det som tilltalsnamn utan gärna som andranamn.
Nu visste vi ju ganska så tidigt att det var en pojke tack vare ultraljudet. Jag satt med kalendern och gick igenom varenda namn och sen skrev vi ner dom vi gillade och tillslut hade vi en lista med 5 namn. Liam, Leo, Nathaniel, Oliver och Isak varav snabbt 2 namn ströks igen. Jag strök Liam och Patrik Strök Nathaniel. Sen efter ett tag strök vi Leo också och kvar hade vi Oliver och Isak. Jag gillade Isak lite mer och Patrik gillade Oliver lite bättre. Så det var lite av en slump de där med Isak, det är inget namn jag direkt tänkt på innan men det kom upp nu. Och jag är ju lite biblisk av mig och jag är stolt över att vår son har ett bibliskt namn. Jakob var ett namn jag gärna ville men sambon slog ner det direkt eftersom han har kusiner som heter det.
När Isak väl fötts och Patrik kom ner med honom till mig på op så frågade jag faktiskt honom ifall det var en Isak eller en Oliver och Patrik svarade själv att det var en Isak så då var de det =) . Även fast Oliver också är fint och skulle passat honom, alla namn klär väl en skönhet? :)

Isaks andranamn var det inte vi som kom på dock, det var min mamma. Jag tyckte det var lite småsvårt att hitta namn som passade till Isak. Men mamma kom med förslaget Valentin. Isak Valentin. Och det tyckte jag lät jättefint tillsammans plus att jag tycker namnet Valentin är fint. Men inte nog med att det är fint, min morfar hette visst det. Det hade jag ingen aning om, jag kände bara till hans tilltalsnamn som är Erik.
Isak betyder - Han som skrattar
Valentin betyder - Stark eller frisk


Hur kom ni fram till namn på era små?


Kommentarer
Postat av: Alexandra

När vi mot slutet av graviditeten fick reda på att vi skulle få en liten pojke och inte en flicka som vi fått reda på från början så blev det lite kaos i min hjärna... Jag satte mig genast ner vid en dator och letade namn och då bara fanns det där som om det var meningen. Namnet nästan LÖS i mina ögon och Andreas kände likadant. Vår lille kille fick namnet Matheus som betyder "gåva från gud". Sen är mellannamnen släktnamn.

2011-01-11 @ 11:09:38
Postat av: Ann-Sophie

När Tova låg i magen så hette hon faktiskt Maja =) Men mot slutet av graviditeten så tyckte vi att Maja och Malm ihopa lät konstigt. Och helt plötsligt hade vi inget namn alls vi var överens om. Vi har helt olika smak jag och min käre sambo. Någon dag efter hon hade fötts så kom vi fram till Tova och tyckte faktiskt hon såg ut som en Tova. Är jättenöjd med namnet! Maja blev ett mellannamn.

2011-01-11 @ 14:28:57
URL: http://phia.bloggspace.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0