Bilbarnstol

Tänk vad mycket man lär sig med tiden och man ska verkligen kolla upp saker innan man bara köper bara för det låter så bra. Det är mycket nu med Isak där jag köpt för de verkat vara ett klipp. Dels vagnen som jag tyckte var så himla perfekt, gav 500:- för den och tyckte den var toppen. Men i ärlighetens namn så var den trög, otymplig och dryg. Gick knappt att fälla och ja, var rätt hopplös. Efter ett halvår gick den ju sen sönder. Visserligen hade vi ses turen att få tag i en riktigt bra vagn , den gröna vi har nu. Där är inget alls fel på den. Men med facit i hand så skulle jag ha köpt en ny vagn från babyaffären direkt, där har man iaf lite garantier och det finns faktiskt billiga splitternya vagnar också. Man måste ju inte ha värsta märkesvagnen där 2000:- bara är för märket.
Samma gällde då denna bilbarnstol. När det gällde bilbarnstol så ville jag verkligen köpa NY. Det är en av de få saker jag verkligen är riktigt petig med. Och då fann vi då denna Akta Graco DuoLogic 2
DuoLogic 2 är bilbarnstolen som växer med barnet och låter det åka bakåtvänt från födsel till 4-årsåldern.

När Isak var liten bebis så var denna stolen mycket bra. Basenheten satt redan i bilen och du behövde bara klicka i stolen. Där finns dessutom hjul på stolen och ett handtag att dra upp så jag kunde köra Isak efter mig om jag skulle in och snabbhandla tillexempel så slapp jag bära. Tyckte det var fantastiskt. Men nu när Isak är större så är den inte så fantastisk mera. Nu sitter bilbarnstolen i sin basenhet hela tiden för jag lyfter ju inte av Isak med stol. Det är böckligt att få in honom i bilen (vilket förstås delvis beror på att jag inte har kombi). Det känns trångt och banden att spänna fast honom i börjar redan nu vid 1½ ålder kännas korta. Hur in i helskottans ska jag då lyckas spänna fast honom i vinter när han har fullt med kläder på sig, overall och så? Han blir 2 år till vintern och han är inte överdrivet stor, han ligger på normalväxt i både längd och vikt och dom påstår att ett barn ska kunna ha stolen upp till 4 år. Fastän den bara tål 18 kilo (Isak väger idag 12).  Jag känner mig verkligen besviken på stolen och ångrar mitt köp. Men den får väl duga nu iaf och sen när det ev blir syskon så får jag köpa ny stol till Isak också får då den lilla/lille ta över denna för den e som sagt bra ungefär upp till halvåret.

I Patriks bil har vi en Britax two way stol. Den gillar jag verkligen. Fick den av syrran så vet den inte är krockad eller så. Dock kan vi nog bara ha den till Isak för dessa stolar har ju sitt bäst före datum.
Ja, riktigt så fin är inte den vi har men modellen är den samma typ. Tror det får bli inköp av en till sådan eventuellt sen. Känns tryggt att dom kan ha den så länge. Jag har planer på att låta Isak åka baklänges väldigt länge. Jag är inte den som inbillar mig att något aldrig kan hända.


Kommentarer
Postat av: Elin *paraflaxen*

Fast utrymmet i själva bilen behöver ju inte bli större bara för att det är en kombi. Men satsa på en Mercedes, bra bil och bra utrymme :-D hehehe

2011-07-22 @ 10:59:13
URL: http://paraflaxdrinken.blogg.se/
Postat av: Kluven

Britax Two Way är verkligen att rekommendera. Det är den största stolen, dvs man kan ha den längst. A sitter jättebra i den o hon är 3,5år. Kommer lätt att kunna ha den bakåtvänd i 2 år till. Sen blir det en framåtvänd bilstol istället. Bebisen i magen kommer att få en Hiway efter babyskyddet o sen när A får framåtvänd får bebis överta twowayen.



Rekommendationerna är att man inte ska ha tjocka vinterkläder på sig i bilstol utan ex fleecekläder o filt eftersom bältet inte kommer tillräckligt nära kroppen med tjocka kläder..(det är dock svårt när det är svinkallt på morgonen när man ska till dagis:-)

2011-07-22 @ 12:29:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0