3 dagars inskolning

JAha, vad tyckte jag nu om detta med 3 dagars inskloning då?? Minns när jag hörde det första gången, då fick jag typ panik och tänkte bara "glöm att jag lämnar mitt barn efter bara 3 dagar". Jag var jätteskeptisk och mådde rätt dåligt över det hela. Inskolningssamtalet gick fint då Isak förvånade mig genom att ta sig ner på golvet och krypa ifrån oss. Det förvänta jag mig verkligen inte. Min första instinkt var att ta tillbaka honom men jag måste ju släppa lite så jag lät honom vara, en ur personalen höll lite koll medans vi fortsatte prata. Patrik var med på samtalet vilket kändes enormt skönt för mig.  Sen kom då tisdagen efter påsk och inskolningen började. Jag var med hela tiden från klockan 9 till 3. Lite smådrygt blev att ska jag erkänna att vara med hela tiden men det gick rätt fort. Hela tiden var det något som hände ju. Jag lärde känna till rutinerna, jag kan rabbla dom i sömnen. Jag träffade personalen mycket och lärde känna dom en del, jag kan många utav barnens namn på avdelningen och träffade en hel del personal från de andra avdelningarna med. Så jag vet hur en dag ser ut på dagis och Isak fick ha med mig hela tiden och känna att där var ingen fara. Till och med somna kunde han, de 2 första dagarna fick jag ta honom i famnen för att sova honom men 3:dje dagen så gick det utan.
Trots att jag varit med och sett hur bra allt gick var jag jätteledsen på torsdagskvällen för jag visste att jag dagen efter skulle lämna honom och köra därifrån. Men jag tror inte att det hade hjälpt för min del att ha längre inskolning, vi hade nog kunnat ha en månad inskolning och jag hade fortfarande varit ledsen när jag skulle lämna honom. Det är liksom min bebis och jag vill inte lämna ifrån honom.  Fredagen kom och jag lämande honom. Avskedet kändes lite jobbigt för personalen tog honom så fort och sen skulle vi bara pussa och säga hejdå inte mer och det tyckte jag var jobbigt för jag ville ju gosa lite. Men jag kan ändå förstå att det är nog det bästa ur Isaks perspektiv. Jag gick ut i bilen och grät hela vägen till ystad, var helt förstörd. Ändå gick hela dagen utan att jag ringde, kände att jag skulle låta bli. Hämtade honom sen halv 2 , då hade han nyss vaknat och var på strålande humör och självklart hade allt gått toppen.
Nu har jag lämnat honom ytterliggare 3 gånger och det har gått jättebra, i fredags ville Isak knappt ens pussa mig hejdå utan han spreta med både armar och ben och visa tydligt att han ville ner och leka. Kul han trvis på dagis men han kunde väl visa mig lite saknad :P .  Har lärt mig att jag får gosa med honom och pussa lite innan jag går in med honom för när jag kommer in får jag inte den tiden. Antingen vill Isak själv ner eller så tar personalen honom och det betyder att jag ska gå.
Så för barnet tror jag 3 dagars inskolning på detta vis är bra. Det enda jag kanske tycker är att man fått ha 4 dagar varav första dagen var ett morgonpass. Så man varit med om den rutinen också samt träffat den personalen lite och bekantat sig lite med Myrans avdelning där alla är morgon och sen eftermiddag. Och det kommer jag säga sen när vi har uppföljning om inskolningen.
Så nu återstår ett eldprov, att lämna den gången han blir ledsen. Hoppas det inte inträffar....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0